letfreedomring

Direktlänk till inlägg 31 mars 2014

Svensk kultur

Av Gustav Arvidsson - 31 mars 2014 22:28

Käre Jimmie, åter igen så sitter jag i mitt nedsläckta rum och funderar över svensk kultur, vad är svensk kultur Jimmie? Du som är så mån av att bevara den svenska kulturen kan väl svara mig varför är just islameringen ett sådant hot?

Du är ju en väldigt intelligent och allmänbildad man, så du borde väl veta att kultur jämt och ständigt förändras. Det som ansågs vara svensk kultur för 150 år sedan är inte vad vi ser som svensk kultur idag.

Bäste Åkesson, jag tror att du liksom jag har upptäckt att nästan all den svenska kulturen inte har sitt ursprung i Sverige eller något muslimskt land heller för den delen. Det största inflytandet till svensk kultur kommer från andra sidan Atlanten och stavas USA.

Du tycks vara väldigt orolig över islameringen, så pass orolig att du kallar den "det största hotet emot Sverige sedan andra världskriget". På vilket sätt är denna religion så farlig att den kan jämföras med nazism och den röda armén?

Jag kanske borde skriva några rader om huliganism då det har varit på tapeten i och med att vi har fått vårat andra dödsfall i helgen. Det är dubbelt så många som har dött av islamistisk terrorism i Sverige. Både du och jag vet också om att den som har dött av islamistisk terrorism var självmordsbombaren.

Borde vi inte då förbjuda fotbollsarenor, då man blir påtvingad huliganism så fort man ser en? Vi borde kanske stänga våra gränser för utländska fotbollslag, förbjuda utövandet av fotboll. Vi borde kanske gå ut i media med falsk statistik och skrika halsen torr med nazistisk propaganda men vi byter ut juden emot fotbollssupporten.

Nej Jimmie, du vet likaväl som jag att det inte kommer hända. Det är en minoritet som slåss på läktaren, dem flesta hejar på sitt lag, kollar på matchen och sedan går dem hem och lägger sig. Sedan finns den här minoriteten som slåss. Människor har alltid slagits och vi kommer alltid att slåss, på krogen, i vårat vardagsrum, innan och efter fotbollsmatcher.

Men vi måste göra skillnad på att slåss och slåss liksom folk och folk. Vi kan inte kalla en vit svensk för terrorist, det är bara bruna människor som spränger sig själva i luften som är terrorister. Vi kan inte heller kalla en man som systematiskt slåss tillsammans med vänner så länge han inte slåss i samband med sportevenemang.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gustav Arvidsson - 24 oktober 2015 11:44

Jag tycker att det är väldigt viktigt att göra skillnad på förtryckarens nationalism och den förtrycktas nationalism.   Ett exempel på förtryckarens nationalism är den vita nationalismen. Det är en rakt igenom dum idé, vad är det man vill uppnå? ...

Av Gustav Arvidsson - 29 januari 2015 17:34

Ibland är jag cynisk. Jag är inte alltid jättelätt att ha och göra med under dessa tillfällen. Det händer att jag delar med mig utav mina cyniska tankar och då är jag ännu svårare att ha och göra med. Det här kommer vara kontroversiellt och låta väld...

Av Gustav Arvidsson - 24 december 2014 02:50

Nu har du på julaftonsmorgonen hittat dig in på min blogg utav någon outgrundlig anledning. Jag vill bara förklara min syn på julen. Den radikala synen av medmänsklighet och empati. Julen är högtiden för att fira Jesus födelse. En man som inte levde ...

Av Gustav Arvidsson - 26 maj 2014 09:02

Jag vaknar upp med en pulserande huvudvärk och en lätt känsla av ångest. Jag kippar efter andan, vad var det egentligen som hände igår? Jag försöker minnas, jag har den oroliga känslan i magen att något har hänt men kan inte riktigt sätta fingret på ...

Av Gustav Arvidsson - 8 januari 2014 17:38

Som många redan vet heter jag Gustav, vad många däremot inte vet är att jag gillar att spela dator och tv-spel. Idag tänkte jag skriva om ett väldebatterat ämne, nämligen sexismen i spelbranschen.   Det är givetvis ett stort problem, men det är i...

Presentation

Välkommen in i mitt sinne. Här diskuterar vi politik ur den lägsta samhällsklassens perspektiv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards