letfreedomring

Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Sexism bland gamers måste motverkas!

Av Gustav Arvidsson - 8 januari 2014 17:38

Som många redan vet heter jag Gustav, vad många däremot inte vet är att jag gillar att spela dator och tv-spel. Idag tänkte jag skriva om ett väldebatterat ämne, nämligen sexismen i spelbranschen.

 

Det är givetvis ett stort problem, men det är inte bara i spelbranschen detta problem existerar. Så länge sex säljer kommer vi stå inför problem som dessa. Det största problemet är inte spelutvecklarnas snedvridna ideal utan snarare vi konsumenters passivitet.

 

Det är än värre när vi gamers häller tändvätska på den sexistiska brasan. Jag spelar inte bara utan gillar även att kolla på när andra spelar. Det jag ser gör mig djupt upprörd. Istället för att bedömas efter ens skicklighet på spelet tvingas dem bedömas på utseende.

 

Istället för frågor om vilka saker som är bäst till vilken gubbe så kommer frågor upp som är helt irrelevanta.  Frågorna är nästan identiska då alla handlar om sex, “vilken är din favoritställning?”, “Vilken BH-storlek har du?” är bara två exempel på frågor som brukar dyka upp.

 

Man kan även donera till den som spelar. När en man spelar så brukar det komma in donationer med kommentarer som “du gör ett awesome jobb” “bästa spelaren EU” osv. Hur som haver när en kvinna streamar så kommer det in donationer på kanske en dollar och det är ju jättesnällt, då kan hon ju forsätta streama. Problemet blir kommentarerna som brukar låta ungefär så här “en dollar för awesome tuttar” “Hoppas du suger lika mycket i verkligheten som du gör på spelet”.

 

Med denna texten vill jag bara få det sagt att det inte är spelutvecklarnas fel att sexismen är så utbredd i spelvärden. Missförstå mig rätt det är dem som gör spelen men det är vi som köper spelen. Så länge dem kan sälja sexism kommer det att fortsätta. Vi, folket, alla gamers måste resa oss upp och slå tillbaka emot sexismen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gustav Arvidsson - 24 oktober 2015 11:44

Jag tycker att det är väldigt viktigt att göra skillnad på förtryckarens nationalism och den förtrycktas nationalism.   Ett exempel på förtryckarens nationalism är den vita nationalismen. Det är en rakt igenom dum idé, vad är det man vill uppnå? ...

Av Gustav Arvidsson - 29 januari 2015 17:34

Ibland är jag cynisk. Jag är inte alltid jättelätt att ha och göra med under dessa tillfällen. Det händer att jag delar med mig utav mina cyniska tankar och då är jag ännu svårare att ha och göra med. Det här kommer vara kontroversiellt och låta väld...

Av Gustav Arvidsson - 24 december 2014 02:50

Nu har du på julaftonsmorgonen hittat dig in på min blogg utav någon outgrundlig anledning. Jag vill bara förklara min syn på julen. Den radikala synen av medmänsklighet och empati. Julen är högtiden för att fira Jesus födelse. En man som inte levde ...

Av Gustav Arvidsson - 26 maj 2014 09:02

Jag vaknar upp med en pulserande huvudvärk och en lätt känsla av ångest. Jag kippar efter andan, vad var det egentligen som hände igår? Jag försöker minnas, jag har den oroliga känslan i magen att något har hänt men kan inte riktigt sätta fingret på ...

Av Gustav Arvidsson - 31 mars 2014 22:28

Käre Jimmie, åter igen så sitter jag i mitt nedsläckta rum och funderar över svensk kultur, vad är svensk kultur Jimmie? Du som är så mån av att bevara den svenska kulturen kan väl svara mig varför är just islameringen ett sådant hot? Du är ju en v...

Presentation

Välkommen in i mitt sinne. Här diskuterar vi politik ur den lägsta samhällsklassens perspektiv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards